Winterse avonturen in Zweden en Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Winterse avonturen in Zweden en Noorwegen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Winterse avonturen in Zweden en Noorwegen

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

01 December 2010 | Noorwegen, Oslo

Samen met Mirjam ben ik een dag of 10 op reis geweest naar Zweden en Noorwegen. We gingen via de overtocht van Kiel naar Oslo.
Na een luze boottocht kwamen we in Noorwegen aan. Na een bezoekje aan het prachtige beeldenpark (het Vigeland park), reden we naar Zweden alwaar de zus van Mirjam woont.
Hier zijn we uiteindelijk toch wel een dag of 5 gebleven. Mirjams zus werd 50 en dat was toch wel een leuke gelegenheid om langs te gaan. We vielen met onze neus in het feest, taart, allemaal lekkere dingen en kampvuur buiten. Heerlijk hoor. De dagen in Zweden hebben we doorgebracht in het huis van Mirjams zus, beetje wandelen, wat lezen en Mirjam kon eindelijk weer eens bijkletsen met haar zus. Na een kleine week vertrokken we weer. Ons plan was om via Lillehammer naar de Hardangervida te rijden en vandaaruit terug te rijden naar Kristiansand en dan de boot te nemen naar Noord Denemrken en dan weer terug naar huis. De auto van Mirjam zou onze overnachtingsplek zijn.
Op donderdag reden we naar Lillehammer, ondertussen was het al best koud geworden, zeker - 10/15 of zelfs kouder. Gelukkig was de auto warm genoeg en reden we over prachtige wegen door een fantastisch landschap. De eerste nacht was gelijk al aardig frisjes. Met de muts op en onder 2 dekbedden sliepen we meerdere nachten in de auto. Het was zo koud dat de ramen van binnen bevroren en ons drinkwater ijs werd. Een nacht werd ons iets te koud, - 22 bij Haukeliseter, daar hebben we onszelf getrakteerd op een kamer. Die avond zijn we zelfs nog in de sauna geweest en in een warm bad buiten. Met bevroren haren zaten we in een warme tobbe. En boven ons de heldere sterren in een donkere ijskoude nacht. Eruit komen was nogal een toer, Het trappetje was bevroren en daardoor spekglad en... buiten vroor het nog steeds meer dan 20 graden, met een stevig windje erbij. Op onze croqs en in een nat badpak renden we over de sneeuw naar de suana. Wouw dat was wel even wat. Gelukkig was de sauna warm en konden we weer lekker opwarmen en natuurlijk sliepen we deze nacht binnen , dat was ook wel heeeeel erg fijn.
Op de laatse dag in Noorwegen heb ik een nog even op de langlauflatten gestaan, Wat een heerlijk gevoel was dat.
Gisteren hebben we de boot weer terug genomen naar Denemarken en ook daar was het al volop winter. Af en toe werden we overvallen door een sneeuwbui, Maar goed de terugreis verliep voorspoedig en nu zijn we alweer thuis in een winters Nederland.
Lieve groetjes Leela

• 01 December 2010 - 16:37

Els Klaassen:

Hallo Leela, wat een heerlijk reisverhaal. Leuk te lezen dat je het amen met Miriam goed hebt! Ik gun het je van harte.
    Liefs: Els

• 01 December 2010 - 18:13

Joost En Joke:

Lieve Leela,
    Leuk om je (jullie) reisverhaal te lezen. Dapper om in een auto te overnachten met die temperaturen!
    Mooie foto's trouwens. Veel geluk voor jou en Mirjam en alvast een heel gezellige decembermaand.
    Lieve groetjes,

Joost en Joke

• 01 December 2010 - 20:52

Saskia:

Nou, heb je geen leuke close-upjes van je niewe vlam?? ;-)
    Die arme beelden in hun blootje, ik krijg het er koud van! Heb je zlef je foto's op de site al bekeken? Er is er eentje van de zon die heel mooi 'aan' gaat.
    We vieren zaterdag sinterklaas, aan het eind van de middag. Dan weet je dat vast.

Knuf, Saskia

• 02 December 2010 - 20:06

Georgien:

mooi .many blessings voor de winterzonnewende ,en dan volgend jaar weer mooie verhalen ,knuf georgien