Nogmaals Noorderlicht - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Nogmaals Noorderlicht - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Nogmaals Noorderlicht

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

04 Februari 2010 | IJsland, Keflavik

Na onze geweldige ervaring van het zien van het Noorderlicht reisden we richting Sneafelsness, een prachtig gebied in het Westen van IJsland. Onderweg genoten we wederom van de fantastische rit, Naast het zwarte kerkje in Budir parkeerden we de auto. Helaas was het bewolkt, dus deze keer gingen we maar vroeg slapen. Het wordt hier al donker om een uur of 6 en na ons diner (van een salade en een soepje) keken we nog een film en daarna vielen we beiden al snel in slaap.
De volgende dag reden we het schiereiland rond. En 's avonds gingen we voor het eerst overnachten in een soort backpackers. Aangezien we de enige gasten waren kregen we een heel huisje toegewezen met keuken, zitkamer, een ruime slaapkamer, douche en toilet en.... een hottub in de tuin. Wouw wat een luxe, zitten in een warm bad onder een prachtige sterrenhemel en.... wederom kans op Noorderlicht. En dat kwam ook. Ineens zagen we het groene licht in de vorm van een boog uit het niets opdoemen. Zaten we daar in het warme bad met boven ons het Noorderlicht. Het duurde deze keer wel meer dan een uur. Het groene licht bleef boven ons en bewoog zich langzaam naar het noorden, af en toe licht vlammend. Wat een fantastische beleving.
Nu dachten we dat we het wel genoeg hadden gezien, maar nee, dat liep toch even anders. Onze laatste avond en nacht in de auto bleek een grandioze Noorderlicht ervaring te worden. We besloten om nog 1 nachtje op de parkeerplaats bij Thingvellir te gaan staan. En ja hoor om een uur of 9 begon de groene boog alweer op te doemen aan de heldere sterrenhemel. Even later kwam de eerste bus vol toeristen aangereden. Blijkbaar was de kans op het zien van het Noorderlicht groot vanavond, wwant het bleef niet bij 1 bus. Nee hoor even later verschenen er weer lichten aan de horizon en jawel daar kwamen zowaar 2 grote touringcars aangereden, vol met toeristen. De mensen stonden met zijn allen klaar om het prachtige natuur verchijnsel te kunnen aanschouwen. Wij stonden daar als enige auto op de grote parkeerplaats en waar gaan de kijkers staan. Juist ja precies voor onze auto. Toen het licht groter werd stapten ook wij uit onze warme auto, gehuld in ons warme michelinpakje en zochten een rustige plek op om alles goed te kunnen zien. Ondertussen was het aardig afgekoeld, zeker een graad of 8/10 graden onder nul. Stil staan was te koud, dus liepen we heen en weer, sprongen af en toe op en neer en bleven ondertussen kijken naar het groene licht wat in banen boven ons langszaam bewoog. Op een gegeven moment veranderde het licht zich in enorme stralen, alsof iemand de hemel bescheen met enorme schijnwerpers. Ook dat duurde weer een hele poos. Op het moment dat mijn voeten toch wel heel erg op ijsklompjes begonnen te lijken, barstte het los boven ons. Het Noorderlicht begon te dansen, van links naar rechts,van voor naar achter en van onder naar boven en andersom. Het begon ook anders te kleuren, groen, rood, wit. Het was zo overweldigend dat we beiden op onze rug gingen liggen om het dansen van het licht nog beter in ons op te nemen. Ik had nog nooit zoiets gezien. Het bleef maar doorgaan. Ondertussen waren we niet de enige die van het wonderschoon genoten. Vanaf de parkeerplaats hoorden we allerlei mensen gillen van verbazing.
Het spel bleef maar doorgaan. We wisten niet waar we moesten kijken De hele hemel was een zee van dansend licht geworden. Wat een eindeloos prachtig gebeuren. Echt super mooi.
Toen de intensiteit wat afnam gingen we weer rechtop staan. Ondertussen verdwenen de toeristen en bleven wij alleen achter. De lucht bleef heel lang een soort nagloeien. Wouw, het leken wel engelen die door het luchtruim zweefden.
Nadat het laatste licht verdwenen was doken we voor de laatste keer in de koude auto en in de warme slaapzakken. 's Nachts vroor het zeker een graad of 10. Met de ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen werden we de volgende dag wakker. Wouw wat een belevenssen en wat veel nieuwe ervaringen. Wat een fantastische reis, een reis om nooit te vergeten.
Als afsluiting van alles zijn we met Sigbjorn naar de Blue Lagoon, een heerlijk warm bad midden in een groot lavaveld gereden. In het licht van de ondergane zon genoten we van dit heerlijke warme en heilzame bad. Thuis bij Sigbjorn kregen we nog van een echte IJslandse maaltijd met gerookt lamsvlees, aardappels en rodekool aangeboden.
Morgen weer vroeg op om naar het vliegveld te gaan. Om 8 uur gaan we IJsland weer verlaten.
Voldaan en vol prachtige ervaringen vliegen we naar huis, IJsland meenemend in ins hart.

• 04 Februari 2010 - 05:34

Divyam En Omkar:

wat een verschil - jullie in de kou en wij in de hitte van India, Goa. Kan alleen soms maar je verhalen lezen, niet zoveel bereik hier met mijn laptopje. liefs tot weer in NL, en nog veel plezier

• 04 Februari 2010 - 07:05

JoJo:

Lieve Leela, wat een geweldig verslag heb je geschreven! We genoten met je mee.
    Liefs

• 04 Februari 2010 - 09:24

Charissa:

Wauw, wat mooi om te lezen en wat moet dat mooi zijn geweest!!! veel liefs Charissa

• 04 Februari 2010 - 09:32

Lian:

wat fantastisch om te lezen, had je nog foto´s gemaakt van het noorderlicht?
    liefs, Lian

• 04 Februari 2010 - 17:27

Tanja:

Daar doe je het voor he!
    Wat geweldig dat julie op het juiste moment op de juiste plek waren.
    Dit ga je nooit meer vergeten. Prachtig!
    Liefs uit het veel lagere noorden waar het inmiddels is gaan dooien,

• 05 Februari 2010 - 21:33

Dick:

Als ik jouw enthousiaste beschrijving van het Noorderlicht lees, wil ik eigenlijk ook direct naar IJsland. Ooit heb ik in Noorwegen (Noord) ook wel iets van het poollicht gezien, maar zó uitbundig als jij het nu beschrijft, het moet fantastische zijn.

Hoor misschien nog wel meer op een maandagavond.

Dick

• 05 Maart 2010 - 07:15

Emmy:

Hallo Leela, wat heerlijk is het leven toch,en als je dit ziet, beeeeeetje jaloers ben ik wel.wauw!

Met wie ben je op reis geweest?
    Nu weer bijna mijn buurvrouw in het nu besuikerde nederlandse landschap maar ook erg mooi.

Hoe gaat het verder met je??Nog andere reizen op stapel?

lieve groetjes,emmy
    Je ben