Mensen in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Mensen in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Mensen in Nieuw Zeeland

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

27 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Steeds als ik in Nieuw Zeeland ben valt het me op hoe aardig, gastvrij en behulpzaam de meeste mensen hier zijn. Overal waar ik kom ontmoet ik aardige, vriendelijke en liefdevolle mensen. In de upermarkt, in een cafe of restaurantje, in het hotel of motel en gewoon op straat. Altijd een vriendelijke lach, 'how are you today?' is een vraag die ik hier vaak hoor. De mensen groeten elkaar hier nog. Echt wat een verademning vergeleken bij het vaak 'killere, afstandelijke gedrag van ons Nederlanders. wij kijken vaak de kat uit de boom. Wie ben jij?, Wat wil je van mij? is bij ons vaak gewoon. Dat kom ik hier niet tegen in Nieuw Zeeland. Hier beginnen mensen zo maar een gesprek met mij en voor ik het weet lijkt het alsof ik met mijn vrienden spreek. Zo open en vertrouwd.
In de superarkt hebben mensen nog de tijd voor hun klanten. Meestal pakt iemand anders mijn boodschappen nog in ook. Jeetje wat een heerlijkheid.
Als ik iemand bel, bv een hotel vragen ze eerst hoe het met mij gaat. Dat voelt voor mij al zo prettig. Daarna kan ik makkelijker mijn verhaal doen. Er is contact.
Kinderen praten gewoon met mij alsof ik een bekende van ze ben. Op straat zegt men elkaar bijna altijd gedag en kijken de mensen elkaar ook echt aan.
Nieuw Zeelanders zijn natuurlijk zelf ooit nieuw hier aangekomen en hebben de ervaring ergens opnieuw te moeten beginnen en dat maakt ze meer open voor anderen, en dat geven ze weer door aan hun kinderen en zij weer aan de volgende generatie.
Verder hebben ze hier nog de ruimte. 4 miljoen mensen in een land 5 keer groter dan nederland. En dan de natuur. Die is hier nog zo overweldigend op veel plekkken. Nieuw Zeeland is een prachtig groen land, met vele kleuren groen. Verder heeft het fantastische kusten en er is nog veel ongerepte natuur. En het is een schoon land. Nergens vind je hondenpoep, afval is er ook nauwelijks te vinden op de straat, het ruikt er fris en de lucht is schoon en helder. En dat alles doet iets met mensen. Dat is voelbaar en zichtbaar. Ik ervaar hier zoveel meer ontspanning, zoveel meer rust. Hier zijn mensen nog blij om iemand te zien. In NL is dat vaak zo anders, Als ik in NL iemand gedag zeg, kijken ze me soms aan met: Ken ik jou?.Wie ben jij? Ook komt het wel voor dat er helemaal geen reactie komt.
Wij wonen in Nederland met teveel mensen op een kluitje. Mensen zijn vaak blij niemand te zien. Sluiten zich af, er kan even niets meer bij.
Gelukkig woon ik nu in Wijk aan Zee, en daar ervaar ik een beetje de sfeer van Nieuw Zeeland, Hier zegt men elkaar vaak nog wel gedag en is er ook nog tijd voor een praatje. De zee doet veel mensen goed.
Nu geniet ik nog maar even van de vriendeljkheid en de blijheid van de mensen hier in NZ. Nog 2 weken dan kom ik weer naar huis en ik hoop dat ik dat ontspannen gevoel mee kan nemen naar Nederland.

Een liefdevolle groet van mij Leela

  • 27 Januari 2009 - 18:58

    JoJo:

    Lieve Leela, die pinguïn vinden we er wel een beetje depri :( uitzien. Had je hem niet een handje kunnen helpen? Hij wilde echt niet meer pootje baden. Goede reis en tot je volgende bericht.
    Liefs :)

  • 28 Januari 2009 - 06:35

    Georgien:

    wie goed doet goed ontmoet ook al moet je helemaal naar Nieuw Zeeland om dat te ervaren !een goede thuisreis gewenst, met een beetje geluk kan je meteen op de schaatsen ,het vriest weer ,terwijl de sneeuwklokjes boven de grond staan ,see you !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leela

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 468
Totaal aantal bezoekers 208949

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Februari 2013

Wintersweer in IJsland

25 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Kort reisje naar IJsland

30 Oktober 2007 - 19 September 2009

Avonturen van een reisleidster

04 Februari 2010 - 30 November -0001

Het leven is een grote ontdekkingsreis

05 November 2013 - 30 November -0001

Mijn levens reis

Landen bezocht: