Zandvliegen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Zandvliegen - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Zandvliegen

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

24 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Zandvliegen

Zandvliegen zijn hele kleine, stekende vliegjes. Waarom ze zandvliegen heten weet ik eigenlijk niet. Ze komen vooral voor op het Zuidereileland en wel langs de gehele Westkust. En toch ook ben ik ze tegen gekomen in de bergen bij Queenstwon en Wanaka.
Ze steken...... Dat is op zich niet zo erg zou je denken, nee die beet stelt niks voor, maar.... de gevolgen zijn minder fijn. Dit bultje begint vooral 's nachts te jeuken en dat kan dagen duren. En dan oké 1 beet ,dat gaat nog. Maar zandvliegen zijn nooit alleen. Meestal hebben ze hun hele familie meegenomen. Hoewel ik heb begrepen dat alleen de vrouwtjes bijten. Dus een heel vrouwenvolk is op zoek naar eten . En wij mensen schijnen lekker te zijn. Alles wat onbedekt en onbespoten is weet een zandvlieg te vinden. Favoriete plekken zijn : enkels, polsen, voeten, benen en armen.
Als het weer mooi is, geen wind, zonnetje erbij of ook bewolkt, dan komen ze. En de enigee bescherming is of binnenblijven, of alles bedekken met kleding. Als ik mezelf opsluit in de auto moeten deuren en ramen gesloten blijven, want voordat je het weet heb je zo'n heel vrouwenvolk binnen en zie die dan maar weer weg te krijgen. O ja, wat ook nog helpt is bewegen. Nou vind ik bewegen fijn, maar er zijn momenten dat ik ook even rust wil en ja hoor daar zijn ze weer. Want een warm bezweet lichaam daar zijn ze dol op!!
Zandvliegen, ze lijken zo onschuldig. Ik weet ondertussen wel beter.

-EINDE-

• 24 Januari 2009 - 08:05

Georgien:

ja ,heel erg ,toen we in fox glacier kampeerde en na een tocht over de gletsjer aan de hamburger met eigengemaakte friet zaten in het enige eetcafe ,hoorde we naast ons toeristen klagen over de sandflies tegen de serveerster ,o,zegt ze ,dan moet je een "click that itch" kopen, what ,zeg ik , opzij buigend, click that bitch ? lachen ,(het is een klein plastic klikdingetje waar een klein stroomstootje uit komt dat de jeuk uit de beet neutraliseert ),tevens verwees ze naar een lokaal gemaakt produkt ,een soort citronella olie, alles te krijgen in de winkel van sinkel van Fox ,want Fox is een héél klein dorpje maar wel met alweer héél veel sandflies ,meteen alles gekocht en héél gelukkig onze reis vervolgd ! liefs georgien

• 24 Januari 2009 - 09:12

Marian Duineveld:

Hoi Leela,

Ik dacht eerst dat je ging vliegen op zand, maar het zijn onaangename beestjes. Dat is echt helemaal niks!

Lfs Marian

• 24 Januari 2009 - 13:20

Tineke T Zandvliegje:

geen wonder dat ze bijten,ze willen gewoon even CONTACT met zo'n mooie,boeiende vrouw.Laat ze effen genieten.(hahhaha:):P(takeshi))
    groetjes van hier ,zie er naar uit dat je weer terug komt.;) Tineke

• 24 Januari 2009 - 13:21

Tineke T Zandvliegje:

groetjes van hier ,zie er naar uit dat je weer terug komt.;) Tineke

• 24 Januari 2009 - 19:38

HermJan En Anna :

Lieve Leela, na een lange perode jouw verhalen gelezen, meid wat heerlijk allemaal, echt genieten, en prachtige foto's. Wat leuk !!!!! Een dikke zoen, HermJan en Anna.

• 25 Januari 2009 - 00:48

WIL HARTOG :

HALLO lEEELA
    nEEM JE NIET DIE VLIEGEN MEE NAAR NAAR sONNEVANCK
    vEEL PLEZIER NOG TOT IN FEBRUARY ERGENS
    gROET wIL VAN UIT HET REGENACTIGE HOLLAND..
    DOEEG

• 25 Januari 2009 - 08:24

Fototaker:

helloooooo!! it sounds like those sand flies like you a LOT!! ;-D yes, sounds like you might be talking about a person instead of a fly! take care and if you put a bit of alcohol or perfume on the bite, it takes the itch away ~ something else i learned in Spain!!! my time here is running out fast ~ don't want to return to the states. take care and watch out for those flies!! HUGs!!!