Flatey - Reisverslag uit Flatey, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Flatey - Reisverslag uit Flatey, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Flatey

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

02 Augustus 2011 | IJsland, Flatey

Flatey is naam voor een klein eilandje net ten Noorden van Stykkisholmer. Normaliter is het er heel rustig. De meeste toeristen die er komen blijven maar een paar uurtjes, want je kunt het als een tussenstop nemen op de overtocht van Sneaffelsness naar de West Fjorden. Ik had er over gelezen en had wel zin een zo'n stil eilandje. lekker wat wandelen, vogels bekijken en genieten van de rust van dit kleine eilandje. Nou wat blijkt kies ik net het drukste weekend van het hele jaar uit, Bankholiday, het weekend waar IJslanders er met zijn allen op uittrekken om elkaar, familie en vrienden weer te ontmoeten. Zo ook op dit lieve stille eilandje Flatey. De veerboot Baldur (de oude veerboot Oost Vlieland),zit afgeladen vol met ijslandse families. In de containers bedoeld voor het eilandje zitten koerlboxen vol met eten en drinken, rugzakken, tenten slaapzakken en wat al niet meer. Na anderhalf uur varen leggen we aan bij de steiger van Flatey. De boor stroomt leeg. Ik wandel met mijn rugzak naar de camping en kan gelukkig nog een redelijk rustig plekje vinden. Ijslanders klitten graag bij elkaar en zo ook nu. De ene helft van de camping staat vol gepropt met ijslanders en ik sta een stuk rustiger tussen 2 caravans. Het is niet alleen vol met mensen, ook zijn er heel veel vogels, waaronder de noordae stern. Deze vogels kunnen zeer agressief zijn. als je iets te dicht bij hun teritorium komt vallen ze aan en dat voelt zeer bedreigend. Ik heb gelukkig een stok meegenomen, zodat ze niet mijn hoofd, maar het uiterste puntje van de stok aanvallen. Dit voelt al een stuk rustiger. Wel grappig om te zien hoe veel mensen zich rot schrikken bij een dergelijke aanval. Ze kunnen je zelfs verwonden met hun zeer scherpe snavel.
De hele dag ga ik aan de wandel en 's avonds val ik ondanks de drukte en het feestgedruis toch redelijk goed in slaap. Word af en toe gewekt door wat geluiden her en der en slaap dan weer verder. De volgende dag ben op voordat de ijslanders op zijn. Ik wandel wat, spot hier en daar papagaaiduikers. En om een uur of 12 breek ik mijn tent af en begeef me weer richting de haven. Sipt op tijd komt de Baldur aangevaren en verlaat ik samen met nog vele anderen dit prachtige eiland. Zeker de moeite waard om nog eens terug te komen en dan misschien met ietwat minder bezoekers.
Liefs uit Ijsland, Leela

  • 02 Augustus 2011 - 21:35

    Mirjam:

    Mmmmm, toch weer mooie plaatjes.
    En dan morgen weer thuis!
    heerlijk xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leela

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 208991

Voorgaande reizen:

04 Februari 2013 - 04 Februari 2013

Wintersweer in IJsland

25 Oktober 2012 - 31 Oktober 2012

Kort reisje naar IJsland

30 Oktober 2007 - 19 September 2009

Avonturen van een reisleidster

04 Februari 2010 - 30 November -0001

Het leven is een grote ontdekkingsreis

05 November 2013 - 30 November -0001

Mijn levens reis

Landen bezocht: