Vrieskou - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Vrieskou - Reisverslag uit Geysir, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Vrieskou

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

30 Januari 2010 | IJsland, Geysir

Eindelijk is het dan toch ook winter hier is IJsland. Vanacht hebben Ilma en ik voor de derde keer in de auto overnacht. Het was koud vanacht, gelukkig niet in de slaapzak, maar wel in de auto zelf en daarbuiten. De ijsbloemen stonden zelfs op de binnenramen. We stonden op de parkeerplaats bij de geysir, met uitzicht op de nog steeds zeer actieve geiser, de Strokkur. Nu zijn we onszelf aan het opwarmen in het restaurant alhier.
De afgelopen dagen zijn we van Keflavik naar het ijsbergenmeer gereden. Het was helder weer en de kleuren onwaarschijnlijk mooi. Ik heb vaker het gletsjer meer van dichtbij mogen aanschouwen, maar zo blauw als het nu was had ik nog nooit gezien. Blauw, blauw en nogeens blauw. In het licht van de vbijna volle maan hebben we nog een wandeling gemaakt naar hetstrand waar ijsblokken lagen te schitteren in het maanlicht.
Het licht in de winter is echt zo mooi. Met het opkomen van de zon kleurt de lucht van oranje naar geel en lichtblauw en ook zie je allerlei tinten roze. Dit is ook weer te zien bij het ondergaan van de zon. Elke dag wordt de dag een stukje langer. De zon komt op rond een uur of 10 en gaat om een uur of 5 weer onder.
Het is nog steeds goed te doen om in de auto te slapen, hoewel we er over zitten te denken om vanacht een keer in een jeugdherberg te gaanslapen ivm met de vorst.
Terwijl ik schrijf zie ik af en toe de Strokkur omhoog spuiten. Er zijn hier veel toeristen en dat is even wennen, want de afgelopen dagen waren we steeds de enige bij de verschillende plekken (Jokulsarlon, Selljalandsfoss, Gullfoss, Skogarfoss enz......
Ons plan is om straks door te rijden naar Thingvellir (de breuklijn tussen Amerika en Europa en dan door te steken naar het Westen.
Wordt vervolgd.
Lieve groetjes uit het ijskoude IJsland.

• 30 Januari 2010 - 13:07

JoJo:

Lieve Leela, zo te lezen ben je echt aan het genieten. Het maakt ons steeds nieuwsgieriger naar IJsland. Mooie foto's! Ga lekker verder met genieten, dan genieten wij mee. Liefs

• 30 Januari 2010 - 14:55

Ina:

Wow lieve meisjes daar!! Wat hebben jullie een sprookjesachtige atmosfeer om je heen daar! Schitterend om te zien en mooi beeldend beschreven. Wens jullie nog veel moois en goeds toe daar!
    liefs, Ina

• 30 Januari 2010 - 15:35

Ineke, Flair.:

Hoi Leela,
    Fijn dat je zo geniet, de wereld is hier heel wit nu, maar zo mooi als bij jou lang niet.
    Wat een prachtige kleuren en mooie foto`s!!! Veel plezier, ik kijk uit naar de volgende. lieve groetjes Ineke.

• 30 Januari 2010 - 15:57

Saskia:

Dag dames!
    Hebben jullie het naar je zin? Het is hier wéér gaan sneeuwen! Niet zoveel, maar toch een beetje wit.
    Gaan jullie vanavond nog vollemanen? Of is dat morgen?
    Veel plezier nog en dikke kus en knuffel!
    Saskia

• 30 Januari 2010 - 16:30

Dick:

Hallo Leela,

Het is hier al wat minder koud; we hebben net weer een korte sneeuwperiode ach ter de rug. Zulke mooie plaatsen als jij kunt foto graferen hebben we hier niet in Wormerveer. Een paar plaatjes van onze alle daagse omgeving zal ik naar jouw e-mailadres sturen omdat ik niet weet hoe ik foto's bij dit bericht zou kunnen plakken.
    Geniet nog maar van al dat moois en tot over een week?
    Dick

• 31 Januari 2010 - 07:55

Marousch:

wauw, wat een belevenis en schitterende foto's.
    lieve groetjes