Jeep toer in de IJslandse bergen (Landmannahellir) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Jeep toer in de IJslandse bergen (Landmannahellir) - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Jeep toer in de IJslandse bergen (Landmannahellir)

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

24 Januari 2010 | IJsland, Reykjavik

Ondanks de slechte weersvooruitzichten (regen en te warm voor de tijd van het jaar), gingen Sigbjorn , Hulda en ikzelf vrijdagavond goed voorbereid op pad met de jeep. Onderweg begon het zowaar te sneeuwen en toen we eenmaal de bergen inreden sneeuwde het meer en meer. De weg naar onze bestemming was een soort afgesloten (er was een bord met IMPASSIBLE), Voor Sigbjorn een teken om juist door te rijden, want met zijn jeep wordt het dan pas interessant. Nou dat werd het ook. Aangezien het veel had geregend in de bergen reden we steeds door een soort riviertjes bedekt met een sneeuwlaagje . We gleden over het landschap. Af en toe waren we het spoor kwijt en reden dwars door het landschap. Gelukkig gaf de GPS precies aan waar we waren., zodat we het spoor weer terug vonden.
Het was prachtig, het licht, de besneeuwde bergen, ongelofelijk mooi. Het laatste stuk reden we door een horizontale sneeuwbui. Je zag echt niets meer. Reden we of stonden we stil, het was niet te zien. Na een rit van een uur of 4 kwamen we aan in Landmannahellir. Hier stond de hut waar we vannacht zouden slapen. Het was er koud. De 3 gaskacheltjes die er waren werden gelijk aangestoken. De kou verdween snel. Buiten bereidde Sigbjorn onze maaltijd. Lamsvlees op de barbecue. Met onze hoofdlamp op genoten we van een heerlijke maaltijd. Na het eten gingen we nog even naar buiten en zagen een glimp van het Noorderlicht. Prachtige groene kleur.
Na een heerlijke nacht in de hut reden we de volgende dag weer terug over hetzelfde spoor. De sneeuw was alweer een stuk minder. De dooi zorgde voor prachtige lijnen in het landschap. De hele dag reden we door de bergen op zoek naar een paar watervallen. Een van de watervallen was voor een deel bevroren wat zorgde voor een prachtig schouwspel. Zie de foto. Uiteindelijk eindigden we ons avontuur in een garage in Keflavik, . De 4 wheel drive club had hier zijn jaarlijkse bierfeest. Aangezien mijn 2 medereizigers wel en biertje lusten bracht ik ze daarna veilig naar huis.
Wat een prachtig begin van mijn reis hier in IJsland.

• 24 Januari 2010 - 20:08

Tineke:

hoi mooie vrouw
    wat een prachtige foto van die besneeuwde bergen,het lijkt wel een pentekening en er straalt een hele bijzondere energie van af,
    een buikgevoel,bijna niet in woorden te vangen.een geboorte van nieuw leven in stilte rust ruimte weidsheid en mogelijkheden in een onbeschrijfelijke schoonheid.
    liefs en nog veel plezier daar.

• 25 Januari 2010 - 07:16

Marjolein:

Heerlijk te lezen! Levendig geschreven, ik zie het zo voor me. Fijne tijd daar meis! Kus Marjo

• 25 Januari 2010 - 08:26

Marousch:

geweldig dat je ondanks slechte voorspelling dit wonder mag beleven. geniet ze! lieve groetjes,Marousch

• 25 Januari 2010 - 17:46

Carola (Nw.h.):

Super mooi. Te gek dat je naar IJsland bent gegaan om daar in deze tijd te bivakkeren.
    Ben benieuwd naar je verhalen die nog gaan komen.
    Geniet ervan en tot ziens in Nederland straks weer.
    Liefs Carola.

• 26 Januari 2010 - 11:50

Jos De Groot:

Hoi leela,
    Leuk, weer wat over jou te lezen!
    Wat een prachtige ruigte!
    Jaloersmakend. Maar ik gun het je zeer.

namasté,

Jos

• 05 Februari 2010 - 22:49

Ranjana:

Hay Leela, wat een mooi reisverslag heb je weer. Heb je ook een paar minuten gefilmd ... om je herinneringen levendig te houden? Prachtig! Je beschrijft het beeldend en enthousiast. Wat een voorrecht al die schoonheid te mogen aanschouwen. Je van harte gegund. Lieve groet, Ranjana