Mooi weer in IJsland - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu Mooi weer in IJsland - Reisverslag uit Keflavik, IJsland van Leela Kraaijeveld - WaarBenJij.nu

Mooi weer in IJsland

Door: Leela

Blijf op de hoogte en volg Leela

19 Mei 2011 | IJsland, Keflavik

In mei verwacht ik in IJsland toch nog wel een beetje winter, met kou en sneeuw, maar nee hoor, niets van dit al. Eigenlijk hebben Mirjam en ik alleen maar mooi weer gehad, alleen de laatste 2 dagen werd het wat minder. De natuur zelf kwam wel net uit haar winterslaap. De bomen waren nog in knop en langzaam zag je het groen te voorschijn komen. Echt heel erg mooi.
Daarnaast bleef het heel lang licht. We sliepen in de auto van Sigbjorn en het leek wel alsof het helemaal niet donker werd. Om een uur of 11 's avonds ging de zon langzaam onder en om een uur of half 4 scheen de zon alweer in ons gezicht. 's Nachts werd het alleen maar een beetje schemerig.
Aangezien Mirjam nog nooit in IJsland was geweest , besloot ik met haar naar het ijsbergenmeer te rijden. Dit is zo een mooie en byzondere plek dat ik dit haar graag wilde laten zien. Onderweg hebben we nog een stop gemaakt bij Skaftafel, een prachtig natuurgebied tussen de gletsjers en hiet hebben we een fantastische wandeling gemaakt van zo'n 9 uur. Echt prachtig. Hier lag overigens wel sneeuw. Er waren vele sneeuwvelden die we moesten oversteken en ook moesten we af en toe een sneeuwbrug oversteken. Soms was het ijs al zo zacht dat we er doorheen dreigden te zakken. Om maar geen natte voeten te krijgen zochten we dan maar een andere route.
Bij het ijsbergenmeer hebben ook heerlijk gewandeld. We hadden ook hier wederom stralend weer.
Via de Zuidkust zijn we uiteindelijk weer terug gereden richting Reykjavik. Nog wel even een uitstapje gemaakt naar Hunri, alwaar we in een natuurlijk warm bad hebben gezeten. Helaas kregen we bezoek van 2 mannen uit de buurt die iets te opdringerig waren, waardoor we maar snel zijn doorgereden naar Thingvellir en naar het Hengilgebergte. Onderweg lekker gepicknickt en later geslapen op een heerlijke rustige plek in de bergen. Onze laatste dag zijn we naar Keflavik gereden en hebben 's avonds nog een mooie wandeling gemaakt over de kliffen van Keflavik. Nog genoten van een heerlijk ijsje met dropdip. IJslanders zijn dol op drop, ze doen het op het ijs, ze maken snoepjes met drop en chocola, mmmmm echt heeel lekker.
Vandaag zijn we weer terug gevlogen. En nu zitten we weer in Amsterdam. Het is hier ondertussen al aardig zomers als ik zo naar de bomen kijk. Het was weer een heerlijke reis zo samen. Zeker de moeite waard om nog eens terug te komen.
Heel veel lieve groetjes, bless, bless
Leela

• 20 Mei 2011 - 07:04

Marousch:

wat geniet ik van jullie schitterende foto's ! wat een diepgang; je kan er veel in zien. het verhaal is ook 3 dimensionaal gescheven met menselijkheid, liefde en spirit. dank daarvoor. lieve groetjes

• 21 Mei 2011 - 19:31

Hi Hi:

what did you do in the south of Vatnajökull ???????????????
    erution is started there probably in Grímsvötn